Hi, the share button is at the bottom. :)
Advertisements

Antara Cinta dan rasa ingin memiliki…

As-salamu `alaykum wa rahmatullah…… Bismillahir Rahmanir Rahim…


CINTA:

Ini pendapat pertama…

Memang terdapat pelbagai definisi cinta. Berikut merupakan definisi cinta yang dipetik dari laman web mentor_ulung
1. Cinta itu KOMITMEN.
Cinta, tak boleh main-main. Cinta perlu komitmen. Bukan main campak buang semacam. Perlu dirancang dan dilaksana sebaik mungkin.
Tak bolehlah nak bergaduh, paksa-paksa dan mengabaikan tanggungjawab pada pasangan. Untuk yang dah berkahwin, nafkah wajib dipenuhi. Amanah sebagai suami isteri kena ditunaikan sebaiknya. Komited sebagai suami yang mithali, ummi yang solehah, agar dapat melahirkan anak-anak yang afiq, yang arif, yang anis, yang santun. Menjadikan rumahtangga dipenuhi mahabbah, mawaddah dan sakinah 

2. Cinta itu intuitive: NALURI.
Cinta itu sifatnya naluri. Apa tu orang kata, “cinta itu di hati”. Bercinta yang hangat bila kita dapat merasai apa yang dirasai oleh orang yang kita sayang.
Jika tak nak disakiti, kita tak menyakitkan hati orang lain. Jika nak disayang, kita akan memberi kasih sayang seluhurnya. Jika ada rasa bimbang, seringnya kita akan dapat merasa. Macam cinta ibu pada anak-anak. Sering mereka dapat rasa apa yang anak-anak mereka buat, yang baik atau tak baik untuk anak-anak, kan?
3. Cinta itu sebahagian nature: FITRAH
Cinta itu fitrah. Betul. Bila Nabi Adam dicipta, baginda rasa kesunyian. Allah ciptakan Hawa sebagai peneman. Rasa ingin disayanagi dan menyayangi tu fitrah manusia. Yang perempuan minat pada seorang lelaki. Ada lelaki jatuh cinta pada seorang wanita. Cinta itu benar dan suci.
4. Cinta sering terletak di puncak: TOP
Bila ada rasa cinta, kita akan sama-sama bekerjasama, saling mengasihi. Itulah nilai yang mengikat kita semua untuk terus bersatu. Sekuat cinta Tuhan yang memberikan pelbagai nikmat hidup, cinta itu di puncak kehidupan.
5. Cinta itu sifatnya ALTRUISTIC.
Apa tu?? Aa, altruistik maknanya melebihkan orang lain dari diri sendiri. Dalam lughah disebut al-itsar. Wah, erti pengorbanan di sini. Bak kata Ustaz Hasrizal, makna hidup pada memberi. Bila cinta, kita sanggup berkorban untuk yang kita cinta dan kasihi.
Bila ada niat untuk membahagiakan yang lain, maka kita akan usahakan yang terbaik untuk memenuhi kehidupannya dengan bahagia dan sempurna. Kata Abang Ed, bila kita tolong orang, Allah akan membantu kita, menambah nikmat untuk kita. Indahnya…..
Sumber: mentor_ulung…

Ini pendapat ke-2: (kategori definisi cinta kurang dari 10 perkataan)

cinta itu pengorbanan, toleransi, dan kepercayaan.
a strong positive emotion of regard and affection
kerana cinta aku sanggup datang jauh-jauh
love can make u do stupid things
cinta tak seindah yg disangka
Cinta itu bila dua hati saling mencintai.
love is wonderful but it hurt so much
cinta itu pengorbanan
cinta tetap ada maknanya walau harapan tidak seindah realiti.
Cinta itu adalah bila kau boleh menerimaku seadanya :love:
Cinta itu manis disulami pahit yg berpanjangan..
Love is the meaning and the purpose of life..
Love hurts, love scares, love wounds and mares any heart
Cinta
I
tu
N
ikmat
T
api
A
zab
Love is beautiful and beautiful is all about love.
cinta tu..himpunan perasaan yg diluar kwln..ikhlas krn Allah..
…love covers all sins
sumbernya lupa aku semak..maaf..
Macam2 pendapat ada…

Pendapatku:

Cinta sepatutnya menyembuhkan dan membuatkan seseorang itu lebih bersemangat …
Jadi andai kata cintaku melukakan orang2 yang aku cintai…
Jadi aku undur diri dan aku tetap mendoakan kebahagianmu di dunia dan di akhirat…
Semoga saja kau temukan lelaki yang lebih baik dariku…
Undur diri bukan kerana aku takut…
Tapi kerana cinta aku tidak sanggup menjadi orang yang menyebabkan kau sedih apatah lagi melukakan perasaanmu…
Semoga saja pilihanmu bisa sentiasa membuatmu tersenyum senantiasa…
Tentang diriku..hurmmm…
What doesn’t kill you makes you stronger..hehe..maybe one day I’ll be a superman.. =p
Lagipun… love is a sweet torments..cinta adalah penyiksaan yang mengasyikkan …sakit?.. hurmm…nasib la mun billah…huhu
=D
RASA INGIN MEMILIKI:

This ‘lust’ not ‘love’…
Mungkin ini dapat digambarkan dengan perkataan
“cinta harus dibelai sampai mati!!!”
Ini biasanya Cuma perasaan yang dinilai berdasarkan paras dan materialistic…
Jadi bila hilangnya paras atau kekayaan si dia yang di sukai..
Maka akan hilang rasa cinta…
Ataupun..biasa kita dengar tentang kes2..
Orang yang telah bertahun-tahun ‘couple’
Namun setelah mereka berpisah atau pasangannya menjumpai orang lain..
Timbul rasa untuk bunuh diri atau membunuh orang yang dulunya pernah dicintainya…
Bahaya!!!
Katanya “ kalau aku tak dapatmemilikinya, maka tiada siapapun yang boleh memilikinya!”
Hurmm…
Ini Cuma pendapatku…
Pendapat kamu??
Ya..terserah pada dirimu sendiri…hurmm dah pukul 1.40 pagi..aku nak tidur..nanti bangun sebelum subuh untuk sambung study…
=)
Owh…satu lagi peringatanku untukmu billah…
. Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surge)”

Surat an-nur ayat 26…

Ayat ini diturunkan untuk membela Aishah yang terkena fitnah. Jadi Allah membela kesucian Aishah. Ayat ini menunjukan kesucian Aishah dan Shafwan dari segala tuduhan yang ditujukan kepada mereka. Rasullullah adalah orang yang paling baik maka pastilah wanita yang paling baik pula menjadi isteri baginda s.a.w..
Orang yang aku suka jauh lebih baik dari diriku…
Namun perubahan sikap untuk perempuan adakah akan kekal?
Sesungguhnya… ini tidak sepatutnya berlaku… ikhlaskan semuanya untuk Allah…
Don’t let love blind your judgement…
Set2 mun semo la…=p
Aku doakan semua orang yang aku cintai agar bahagia di dunia dan di akhirat …
Tentang diriku…
Doakan aku semoga tergolong dalam orang2 yang soleh dan diberikan hikmah…

Thanx for reading…
Advertisements


Categories: Book Review

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: